( 525 ) નિવૃત્તિ પછીની પ્રવૃત્તિની ગઝલ… રિષભ મહેતા…. રસાસ્વાદ … વિનોદ પટેલ

વિનોદ વિહાર

ફેસબુક પેજ ઉપર શ્રી પંચમ શુક્લએ પોસ્ટ કરેલ નીચેની ગઝલ

વાંચતાં જ  મને એ ગમી ગઈ .

આજની પોસ્ટમાં વી.વી. નાં વાચકો માટે એને અત્રે પ્રસ્તુત કરું છું.

આ ગઝલનો મારો લખેલ  રસાસ્વાદ ગઝલની નીચે છે .

OLD AGE 

નિવૃત્તિ પછીની પ્રવૃત્તિની ગઝલ… • રિષભ મહેતા

ફરી એકડો ઘૂંટીશ; કક્કો લખીશ પાછો,
જૂનું બધુંયે નવી રીતથી ભણીશ પાછો.

ઘણુંય કાચું રહી ગયું છે હવે જણાયું,
બધું ફરીથી બહુ જ પાકું કરીશ પાછો.

ઘણીય વેળા ઊઠા ભણાવી ગયા છે લોકો,
બધા જ ઘડિયા, બધા દાખલા ગણીશ પાછો !

જૂની પુરાણી નિશાળ છે ને હું પણ છું જૂનો,
જૂની કવિતા ઊભો ઊભો ગણગણીશ પાછો !

હવેથી નરસિંહ, હવેથી મીરાં, કબીર, તુલસી,
શબદ બધાનો ધીરે ધીરે હું પઢીશ પાછો.

પિતાજી લાવ્યા હતા રેડિયો બહુ જ સુંદર,
વીતેલ વર્ષો ફરીથી એમાં ભરીશ પાછો!

હવે ભલેને કપાઈ જાઉં નથી જરા ડર,
પતંગ સાથે ગગનમાં ઊંચે ઊડીશ પાછો.

હવે રહ્યું ના સમય કે સ્થળનું કોઈ જ બંધન,

View original post 311 more words

Advertisements

સપ્ટેમ્બર 13, 2014 at 4:07 પી એમ(pm) 3 comments

(356 ) પાનખરમાં વસંત -ડોસા-ડોસી કાવ્યો / લેખ – બુઢ્ઢા હોગા તેરા બાપ

વિનોદ વિહાર

શ્રી ઉત્તમભાઈ ગજ્જર એમના  ‘સન્ડે ઈ–મહેફીલ’  બ્લોગમાં પસંદગીની સાહિત્યની સામગ્રીનું ચયન કરીને સૌને વાંચવા માટે પ્રગટ કરી રહ્યા છે .

સ્વ.રતિલાલ ચંદરયા નિર્મિત ‘લેક્સિકોન’ અને એમના આ બ્લોગ મારફતે ઘણા વર્ષોથી સાહિત્યની સેવા કરી રહેલ મારા આદરણીય વડીલ મિત્ર શ્રી ઉત્તમભાઈએ સ્વ. સુરેશ દલાલ અને અન્ય કવિઓ રચિત ડોસા-ડોસી વિશેનાં ગીતો એમના ઈ-મેલમાં મને વાંચવા મોકલ્યાં છે .

આ ગીતોને એમના આભાર સાથે આજની પોસ્ટમાં સહર્ષ રજુ કરું છું  .

સમાજમાં પાછલી ઉંમરે જીવનની સંધ્યાના અવનવા રંગો નિહાળતાં નિહાળતાં એક બીજાના સહારે જિંદગી ટૂંકી કરી રહેલાં અનેક ડોસા -ડોસીના મનોભાવો આ કાવ્યોમાં સરસ ઝીલાયા છે એની પ્રતીતિ થયા વગર રહેતી નથી .

આ ઉપરાંત ,શ્રી ઉત્તમભાઈએ એમના ઈ-મેલમાં આવા જ વિષય ઉપરનો એક સરસ લેખ “બુઢ્ઢા હોગા તેરા બાપ ” પણ મને મોકલ્યો છે .

શ્રી. જયેશ અધ્યારૂ લિખિત આ લેખમાં સિત્તેરની ઉંમર વટાવી ગયેલ પણ મનથી સદા યુવાન એવા આજના બોલીવુડના સુપર સ્ટાર ‘બીગ બી’ અમિતાભ બચ્ચનના જીવનની અવનવી…

View original post 930 more words

ડિસેમ્બર 4, 2013 at 12:06 એ એમ (am) Leave a comment

2012 in review

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2012 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

600 people reached the top of Mt. Everest in 2012. This blog got about 6,500 views in 2012. If every person who reached the top of Mt. Everest viewed this blog, it would have taken 11 years to get that many views.

Click here to see the complete report.

ડિસેમ્બર 30, 2012 at 8:53 પી એમ(pm) Leave a comment

“Time tested tips on how to stay healthy & live longer – by Khushwant Singh

 

Coming on to 98 and still earning more than I did in my younger days, people ask me how I manage to do it. They regard me as an expert on longevity. I have pronounced on the subject before; I will repeat it with suitable amendments based on my experience in the past two years.

Earlier I had written that longevity is in one’s genes: children of long-living parents are likely to live longer than those born to short-lived parents. This did not happen in my own family. My parents who died at 90 and 94 had five children, four sons and a daughter.

The first to go was the youngest of the siblings. Next went my sister who was the fourth. My elder brother who was three years older than me went a couple of years ago. Two of us remain; I, who will soon be 98, and my younger brother, a retired Brigadier three years younger than me and in much better health. He looks after our ancestral property.

Nevertheless, I still believe gene is the most important factor in determining one’s life-span. More important than analysing longevity is to cope with old age and make terms with it.

As we grow older, we are less able to exercise our limbs. We have to devise ways to keep them active. Right into my mid-eighties, I played tennis every morning, did rounds of Lodhi gardens in winter and swam for an hour in summer. I am unable to do this any more. The best way to overcome this handicap is regular massages. I have tried different kinds and was disappointed with the oil drip and smearing of oil on the body. A good massage needs powerful hands going all over one’s body from the skull to the toes. I have this done at least once a day or at times twice a day.

I am convinced that this has kept me going for so long. Equally important is the need to cut down drastically one’s intake of food and drink. I start my mornings with guava juice. It is tastier and more health-giving than orange or any other fruit juice. My breakfast is one scrambled egg on toast.My lunch is usually patli kichri with dahi or a vegetable. I skip afternoon tea. In the evening, I take a peg of single malt whisky. It gives me a false appetite.

Before I eat supper, I say to myself “Do not eat too much.” I also believe that a meal should have just one kind of vegetable or meat followed by a pinch of chooran. It is best to eat alone and in silence. Talking while eating does not do justice to the food and you swallow a lot of it. For me no more Punjabi or Mughlai food. I find South India idli, sambhar and grated coconut easier to digest and healthier.

Never allow yourself to be constipated. The stomach is a storehouse of all kinds of ailments. Our sedentary life tends to make us constipated. Keep your bowels clean however you can: by laxatives, enemas, glycerin suppositories, whatever. Bapu Gandhi fully understood the need to keep bowels clean. Lucky man,he was.

Impose strict discipline on your daily routine. If necessary, use a stop-watch. I have breakfast exactly at 6.30 am lunch at noon, drink at 7 pm, supper at 8. Try to develop peace of mind. For this you must have a healthy bank account. Shortage of money can be very demoralising. It does not have to be in crores, but enough for your future needs and possibility of falling ill. Never lose your temper, it takes a heavy toll and jangles one’s nerves. Never tell a lie. Always keep your national motto in mind:  Satyamev Jayate — only truth triumphs.

Give generously. Remember you can’t take it with you. You may give to your children, servants or charity. You will feel better. There is joy in giving. Drive out envy of those who have done better than you in life. A Punjabi verse sums up: Rookhi Sookhy Khai kay Thanda Paani Pee Na Veykh paraayee chonparian na Tarssain jee (Eat dry bread and drink cold water Pay no heed or envy those who smear their chapattis with ghee) Do not conform to the tradition of spending time in prayer and long hours in places of worship.That amounts to conceding defeat.Prayer is essential , it is good if it is done for ten mins in the morning and ten mins in the evening .Instead take up a hobby like gardening, growing bonsai, helping children of your neighborhood with their homework.

A practice which I have found very effective is to fix my gaze on the flame of candle, empty my mind of everything, but in my mind repeat Aum Shanti, Aum Shanti, Aum Shanti. It does work. I am at peace with the world. We can’t all be Fauja Singh who at 100 run a marathon race but we can equal him in longevity and creativity. I wish all my readers long, healthy lives full of happiness.

 

Khushwant Singh

E mail courtsey : Manahar Modi

http://www.hindustantimes.com/News-Feed/ViewsColumnsKhushwantSingh/Time-tested-tips-on-how-to-stay-healthy-amp-live-longer/Article1-797301.aspx

ઓગસ્ટ 7, 2012 at 5:53 પી એમ(pm) Leave a comment

ઓછું ખાવાથી તમારું જીવન અને જીંદગી બદલાઈ જશે..

 

A. તમે તમારી ઉંમર કરતાં નાના દેખાશો

તમારી જરૃરતની કુલ કેલરીમાંથી ફક્ત ૩૦૦ કેલરી જેટલો ઘટાડો કરશો તો તમારી હોર્મોનલ ગ્રંથિઓ વધારે સક્રિય થશે. તમારે કેલરીનો આ ઘટાડો તળેલો ખોરાક ઓછો લઈને તેમજ જેમાં કોલેસ્ટેરોલ આવે તેવી ચરબીનો ત્યાગ કરીને કરવાનો છે. હોર્મોન ગ્રંથિ સક્રિય થવાથી તમારી જાતીય શક્તિ વધશે. તમારી ચામડી સુંવાળી, કરચલી વગરની અને ચમકદાર થશે. તમારો સ્ટેમીના, તમારો દેખાવ અને વર્તાવ બદલાઈ જશે અને તમે નાના દેખાશો.

B. તમે વધારે શક્તિશાળી બનશો 

તમે ઓછું ખાશો એટલે તમે લીધેલા ખોરાકમાંથી શરીર પૂરેપૂરા પ્રમાણમાં પોષક તત્વો ખેંચી શકશે. તમે વધારે કેલરી વાળો ખોરાક લીધો હોય તો વધારાની કેલરીનું ચરબીમાં રૃપાંતર થઈને તમારા શરીરમાં ચરબી વધે. આવું નહી બને. તમારો બેઝલ મેટાબોલીક રેટ વધે. સ્નાયુ શક્તિશાળી બને. તમે શક્તિશાળી બનો.  

C. તમે વધારે સ્માર્ટ (બુદ્ધિશાળી) બનશો 

ઓછું ખાવાથી હોજરી પાચન શક્તિ માટે જે શક્તિ વાપરતી હતી તે ઓછી થશે. આ વધારાની શક્તિ તમારા મગજને મળશે. મગજના કોષ તરોતાજા રહેશે. યાદશક્તિ વધશે. એકાગ્રતા વધશે, તર્કશક્તિ વધશે. જનરલ નોલેજ વધશે અને તમારો આઈ.ક્યુ. (બુદ્ધિનો આંક) વધશે.

D. ઓછું ખાવાથી તમને નાના-મોટા ચેપી રોગ નહીં થાય 

તમારા શરીરમાં તમે જાણો કે ના જાણો પણ ટોક્સીક પદાર્થો એટલે કે ઝેરી પદાર્થો હવા, પાણી અને ખોરાક વાટે ગયેલા છે. હવે આ ઝેરી પદાર્થો બહાર નીકળે તે પહેલાં તમે વધારે ખાઓ તો તે ટોક્સીન શરીરમાં વધતા જાય. વધારે ખાવાથી ચરબી વધે. ચરબીના કોષને લોહી વધારે જોઈએ. તમે ઓછો ખોરાક લો તો વધારાના ટોક્સીન શરીરમાં જાય નહીં અને ચરબી ઓછી રહેવાથી આ ટોક્સીન શરીર ઝડપથી અને સારી રીતે બહાર કાઢી શકે માટે ચેપી રોગો થાય નહીં.

E. ઓછું ખાવાથી તમને સારા નાગરિક બનશો

બહારનો ખોરાક પ્રોસેસ્ડ ફૂડ, ફાસ્ટ ફૂડ, જંક ફૂડ જ્યારે તમે ઓછા લેશો એટલે વજન વધશે નહીં. તમારું શરીર સુડોળ અને સ્વસ્થ રહેશે. તમારા ઓછો ખોરાક લેવાની ટેવથી પૈસા બચશે. તમે બુદ્ધિશાળી બનશો. તમે તમારા પોતાના કામ સિવાય સોશીયલ (સેવાના કાર્યો) કામ પણ કરી શકશો. તમારો દેખાવ-વાણી વર્તન અને વ્યવહાર સુધરી જશે. તમારા કુટુંબ અને સમાજમાં તમે પ્રિય થઈ પડશો. વજન ઓછું રહેવાથી રોજીંદા કાર્યો સિવાય બીજાનાં કામ કરી શકશો. તમારી એટીટયુડ પોઝીટીવ બનશે.

F. ઓછું ખાવાથી જીવન શૈલીના રોગ નહીં થાય

આગળ જણાવ્યા પ્રમાણે પુરૃષની ૨૦૦૦ અને સ્ત્રીઓની ૧૮૦૦ કેલરીની જરૃરત કરતાં ૩૦૦ થી ૫૦૦ કેલરી જેટલો ખોરાક ઓછો લેવાથી ખોરાકનું પાચન કરવામાં તમારી હોજરી જે શક્તિ વાપરી નાખતી હતી તે શક્તિનો વપરાશ ઓછો થશે. આ વધારાની શક્તિ તમારા શરીરના અગત્યના અંગો પેન્ક્રીઆસ-લીવર-કિડની ફેફસા-આંતરડાને મળશે જેથી તેમની કાર્યશક્તિ વધશે. પેન્ક્રીઆસમાંથી ઈન્સ્યુલીન બરોબર નીકળશે એટલે ડાયાબીટીસ થવાની શક્યતા નહીં રહે. હૃદય સારી રીતે લોહી અંગોને ઝડપથી પહોંચાડી શકશે એટલે બી.પી. હાર્ટ એટેકનો ચાન્સ નહીં રહે. કિડની અને આંતરડા બરોબર કામ કરશે એટલે શરીરમાંથી ટોક્સીક પદાર્થો પ્રવાહી મારફતે કિડની કાઢી નાખશે અને ઘન સ્વરૃપે આંતરડા કાઢી નાખશે. બધા જ રોગો સામે રક્ષણ મળે તેવી રોગ પ્રતિકારક શક્તિ વધશે.

E mail Courtsey Vilas M bhonde

 

જુલાઇ 18, 2012 at 12:46 પી એમ(pm) Leave a comment

10 documents to secure before you die (Economic Times)

 

Keep these essential papers in place and inform at least one family member so that your heirs don’t have to run from pillar to post to inherit what is rightfully theirs.

1) Primary documents

These include your birth certificate, marriage certificate, PAN card, passport, election ID card and the Aadhaar card. Will be needed when transferring assets to your heirs.

2) Insurance details

The purpose of life insurance will be defeated if your family is in the dark. Make a list of all the policies, mentioning the name of insurers, policy numbers, insured sums and the tenures.

3) Pension documents

If you have an NPS account, mention the account number and nomination details. Give the pension account number with your employer.

4) Property papers

All property-related documents should be in one place. If the property is mortgaged, keep photocopies. Mention the loan account number and the latest outstanding amount. If property is insured, mention policy coverage.

5) Bank account details

Make a list of various bank accounts, giving the name of the bank, the account number, holding pattern and the nomination details.

6) Bank locker details

Mention the name of bank, locker number, ownership pattern and whereabouts of the key. Maintain an inventory of items kept in the locker and update every time you operate it.

7) Demat account details

Give the name of depository partner, demat account number and nomination details. If possible, update the details of the securities in the demat account.

8) Other investments

Give details of the PPF account and folio numbers of other post office investments. Make a list of mutual fund investments, mentioning folio numbers, ownership pattern and nomination details.

9) Loans and Receivables

If you have taken or given private loans to relatives or friends, mention the amount and the date by when these are payable/receivable.

10) Online 10 passwords

Though these are to be kept secret, keep a list for emergency reference. Mention the website, the online ID and the password.

Keep this in mind

This information is to be kept secret and accessed only if the main breadwinner of the family has either died or is in a medical emergency.

Make sure to update the information regularly.

How often you do this depends on your convenience and the changes in investments.

The information listed above is very basic. you may want to add more details of other assets along the same lines.

You may want to make an online version of this information as well, but make sure it is on a secure site.

Making a will online

If you are tech-savvy, you can get a will made online. A few firms, such as Warmond Trustees & Executors and Vakilno1.com, offer this service. To make a will online, you need to register with the company and key in your personal and financial information. Once the details are uploaded, the company drafts a will and sends it to you within seven days. Besides making the will, these companies help with the registration and act as executors. The cost of this convenience: Rs 10,000. However, you need to have a digital signature for signing an online will. The two witnesses must also have digital signatures.

http://vakilno1.com/

જુલાઇ 18, 2012 at 11:57 એ એમ (am) Leave a comment

50 head to toe health tips-

health

E mail Courtsey Vijay Dharia

જૂન 30, 2012 at 5:14 પી એમ(pm) Leave a comment

Older Posts


Email

નિવૃત્તિની પ્રવ્રુત્તિ પુસ્તક મેળવવાનું સ્થાન

nivrutti_final12 ૧. "નિવૃત્તિનિ પ્રવૃતિ"પ્રસિધ્ધ થઇ ગઇ છે

reviews are on
http://vijayshah.wordpress.com/2009/12/30/nivruttini-pravruti-pustak-svarup/
Book ID 67718

www.authorhouse.com

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 50 other followers

Blog Stats

  • 45,707 hits
સપ્ટેમ્બર 2017
સોમ મંગળ બુધ ગુરુ F શનિ રવિ
« સપ્ટેમ્બર    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

સંગ્રહ